Onsdag 18. september
Torsdag 19. september
Læs mere om talerne og programmet nedenfor
Carina Christensen fra GRAKOM åbner Sign Print & Pack messen
Carina Christensen, Adm. direktør GRAKOM – Kommunikationsindustrien
GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen, åbner Sign & Print messen, hvor hun kort vil give et indblik i, hvilke forandringer og nye lovkrav, der lige nu særligt påvirker den grafiske branche og kommunikationsindustrien. GRAKOM er erhvervsorganisationen for næsten 600 virksomheder og personer i kommunikationsindustrien i Danmark. GRAKOM arbejder hver dag for at styrke udviklingsmulighederne og rammebetingelserne for hele kommunikationsindustrien. Medlemmerne favner alt fra de helt store industrivirksomheder i branchen til små, kreative og digitale enkeltmandsvirksomheder. Det er fagligheden og den fælles interesse i kommunikationsmarkedet, der binder GRAKOMs medlemmer sammen på tværs af brancher. Under GRAKOM hører også Emballageforum, som er medlemmer, der arbejder med emballage.
Carina Christensen er adm. direktør i GRAKOM og tidligere Group CEO hos transportorganisationen ITD. Hun har også ledet Nordic Innovation i Oslo under Nordisk Ministerråd. Carina sad ti år i Folketinget og havde i den periode flere forskellige ministerposter. Hun har bred viden inden for strategisk ledelse, forretningsudvikling, politisk rådgivning og organisationsudvikling. Desuden har hun erfaring med internationalt samarbejde og innovation samt ledelse af komplekse organisationer i både den private og offentlige sektor.
Hvilke muligheder giver AI for industrien?
Kåre Bjørn Jensen, Underviser og konsulent
Fra scenen på Sign Print & Pack får du mange nyttige tips og råd om, hvordan du kan bruge AI til at tage det næste skridt med succes, både personligt og for din virksomhed. På messen tager Kåre os igennem en række grafiske relevante AI-emner, såsom:
AI-billeder (fra Dall-E, Midjourney og Leonardo AI), AI-mulighederne i Canva, Adobe Firefly, AI-video, WordPress i samspil med AI-værktøjer og SEO med AI-værktøjer.
Kåre Bjørn Jensen er grafiker og Adobe Certified Expert. Han har undervist og løst konsulentopgaver for den grafiske branche siden 2000 og hans repertoire dækker både tryk, web, video, sociale medier, AI mv.
From Concept to Creation: Paperisation within the exhibition space
Vera Lermont, Director Business Development, Oppboga Bruk AB
For 120 years Oppboga Bruk AB has been producing paperboards from our mill in Fellingsbro, Sweden. Today, the family-owned company makes two- to five-ply paperboards in a variety of thicknesses ranging from 0.5 mm to 4 mm. Among our product portfolio are trusted brands Oppboga Excellent™ for the sign and display market. Oppboga Excellent™ has been the natural choice for indoor advertising for decades. Not only is this paperboard sought after internationally for its consistent quality and excellent printability, but it is also a sustainable alternative to foam PVC and other plastic composites.
PS. dette foredrag vil være på engelsk.
With over a decade of experience in the paper industry, Vera Lermont is the Director of Business Development at Oppboga Bruk AB and a passionate ambassador for sustainable innovation. Vera Lermont specializes in identifying cutting-edge applications for paperboard and advocating for its potential to replace plastic across various industries.
Wrap smarter – not harder
Do you stick stickers or are you adding value?
Michael Althoff, Forfatter. Taler. Entreprenør. Redneck 🙂
Michael Althoff er en pioner inden for LEAN-transformation i virksomheder, organisationer og private miljøer. I over 30 år som selvstændig er han blevet konfronteret med udfordringer og organisatoriske problemer, som både han og hans teams forhindrede eller bremsede i at vokse.
Han fandt sin løsning i LEAN-ledelse og »oversatte« ofte uforståelige tekniske termer og begreber til en letforståelig »gør-det-selv-løsning« i et trin-for-trin-princip.
Det er mere end 13 år siden, at han slog ind på LEAN-vejen. Ved at anvende LEAN i udviklingen af både virksomhed og medarbejdere har de systematisk kunne forberede sig på de voksende udfordringer i den globale verden og lettet det allestedsnærværende pres fra den daglige forretning. »Vi har skabt en professionel verden, hvor vi alle kan se frem til den kommende mandag hver fredag,« siger Althoff.
PS. dette foredrag vil være på engelsk.
Sine mere end 30 års erfaring med »prøv og fejl« med hensyn til medarbejderledelse / motivation / arbejdsprocesser / balance mellem arbejde og privatliv i teams og støtte til mennesker i deres vækst, stiller Michael Althoff gerne til rådighed for enhver »søgende«.
Greenwashing: Hvor går grænserne?
Christian Jensen, Underdirektør, advokat GRAKOM
De seneste år er antallet af klager over miljøudsagn i markedsføringen steget markant. Forbrugerombudsmanden har fået tilført flere ressourcer for at styrke tilsynet med greenwashing, og markedsføringsloven er blevet ændret med henblik på at øge bødernes størrelse. Samtidig har erhvervslivet en legitim interesse i at fremhæve deres grønne initiativer. Denne udvikling gør det nødvendigt for alle, der arbejder med markedsføring, at få afklaret, hvor grænserne går.
I oplægget får du at vide hvad du må og ikke må i forhold til miljø- og klimaudsagn. Hvad udgør et miljøudsagn og hvilke dokumentationskrav gælder for de forskellige typer udsagn. Dernæst vil oplægget berøre konkurrentsager, medvirkensansvar og udmåling af bøder. Oplægget inddrager Forbrugerombudsmandens vejledninger samt afgørelser fra danske domstole og Forbrugerombudsmanden.
Christian Jensen rådgiver GRAKOMs medlemsvirksomheder om markedsføringsret og har i en årrække været ekstern lektor ved Syddansk Universitet, hvor han underviste jurastuderende i bl.a. markedsføringsret.
Klimaberegning af skilte- og tekstilprodukter
Jonas Vinther Pedersen, Miljø- og klimarådgiver FESPA Denmark/GRAKOM
Introduktion af Climate Calc – klimaberegneren til den grafiske branche
Skilte- og tekstilproducenter og andre der producerer produkter som består af plast, karton og tekstiler møder i stigende grad krav fra kunderne om ESG-rapportering, carbon footprint og baseline. Men hvordan griber man det an som virksomhed? På mødet kan du høre mere om din virksomheds muligheder for at lave klimaberegninger med det branchespecifikke klimaberegningsværktøj ClimateCalc.
På mødet får du på 45 minutter:
• En introduktion til hvad ClimateCalc er
• Hvordan man indhenter og indtaster data både for virksomheden og for forskellige substrater
• Vi gennemgår praktiske eksempler på, hvordan data kan se ud
• Du får svar på alle dine spørgsmål i en Q&A session til sidst på møtet
Jonas Vinther Pedersen har en kandidatgrad i Environmental and Resource Management og er rådgiver i GRAKOM. Han rådgiver medlemsvirksomheder inden for ESG og miljømærker, og har været medudvikler af en række brancherettede værktøjer inden for miljø-og klima.